Tjänster

Kravhantering och lösningsförslag

Ansvar för att identifiera verksamhetsbehovet och ta fram en detaljerad kravbild över hur bokföringen för extern fondhandel ska sättas upp och stämmas av. I förstudien ingick även ett i nära samarbete med en extern IT-leverantör ta fram ett lösningsförslag för en vidareutveckling av befintlig systemlösning.

Programledning

Programledare ansvarig för implementering av kund- och kundtjänstwebb för distribution av fonder till slutkund. Projektet var uppdelat i tre delprojekt utveckling av webbgränssnitt, konvertering till ett gemensamt grundsystem samt förändring av befintliga verksamhetsprocesser. En komplexitet i projektet var integrationen mellan två finansiella organisationer, både tekniskt och verksamhetsmässigt.

Projektledning

Som ansvarig projektledare för utveckling och införande av ett fondandelssystem bedrevs arbetet i nära samarbete med kunderna. Rollen medförde arbete både i Sverige och internationellt (Finland, Luxembourg). Införandeprojektens fokus var integration av en produkt i befintlig miljö. Projekten inkluderade även utveckling av strategiska processer, krav- och lösningsanalys samt införande av förändrade affärsprocesser och lösningar. Uppdragen innehöll förutom projektadministration och resursplanering även den utmaning som det innebär att leda ett stort projekt, som en del av en kunds utvecklingsprogram.

Systemarkitektur

Arbetet som systemarkitekt innebar, förutom ett strategiskt ansvar för produkten som utvecklades, även ett ansvar för introduktion av nya systemutvecklare. Lösningen var ett flerlagerssystem för fondandelshandel där rollen innebar ansvar för mellanlagret, vilket innefattade affärslogik och systemsäkerhet. Rollen krävde en djup förståelse och kompetens inom verksamhetsområdet fondandelshandel. Systemet, en standardiserad fondandelsreskontra, existerar fortfarande och används av ett stort antal kapitalförvaltare i Norden och övriga Europa.